zondag 26 juli 2015

Geloof in vliegveld Lelystad groeit

Dat schreef de Flevopost met chocoladeletters op haar voorpagina. Dit na aanleiding van een gehouden miniconferentie waar diverse sprekers een gezelschap van zo'n veertig ondernemers met 'twijfelachtige interesse' hebben bijgepraat. 

Want is dit geloof wel terecht na de bizarre ontwikkelingstijd van ruim 20 jaar? Hoe zit het bijvoorbeeld met het geloof  van vliegtuigmaatschappijen (prijsvechters), Schiphol en passagiers? Om over de investeringen voor de aanleg van de benodigde infrastructuur nog maar te zwijgen. Ook is er immers na zes jaar nog geen meter bedrijfsterrein van OMALA (Ontwikkelings-MAatschappij Lelystad Almere) verkocht!

Daar komt nu ook nog de grote concurrentiestrijd met vliegveld Eindhoven bij, immers vliegveld Eindhoven mag de komende jaren met meer vliegbewegingen doorgroeien. Deze luchthaven mag groeien van bijna 29.000 vliegbewegingen nu naar 43.000 vliegbewegingen in 2020. Dat adviseert Hans Alders nadat de oud-minister de afgelopen tijd met betrokkenen heeft gesproken.

Staatssecretaris Mansveld (Luchtvaart) en Hennis (Defensie) hadden vorig jaar al besloten dat Eindhoven in stappen mocht groeien. In de eerste fase, tot eind dit jaar, kon Eindhoven uitbreiden van 19.000 naar 29.000 vliegbewegingen. Om nog verder te mogen groeien, moest de luchthaven genoeg doen aan duurzaamheid en tegen geluidsoverlast voor omwonenden. Kennelijk is dit gelukt aldus een conclusie van Alders.

Wat de consequenties van de doorgroei van vliegveld Eindhoven
voor de ontwikkeling van vliegveld Lelystad zullen zijn is vooralsnog onbekend!!